fbpx

Sakit Gigi ...Tapi Covid.

Ada ke Klinik Gigi Buka?

Covid-19 merupakan satu fenomena yang tidak dapat dijangka akal akan kemusnahan yang dimana ia merupakan punca. Ekonomi-ekonomi dan kuasa-kuasa besar bumi yang sebelum ini dijangka kebal kini rebah melutut, angka kematian berjumlah dalam jutaan, dan walaupun vaksin telah pun dicipta dan diagihkan, ia amat limited  dan rata-rata rakyat-rakyat masih lagi menunggu untuk panggilan suntikan vaksinasi.

Kehidupan seluruh penduduk bumi berubah dalam beberapa minggu dan bulan;  kini kehidupan harian berpaksikan pencegahan virus ini, sesuatu kejadian – pada skala besar – yang belum pernah lagi sesiapa alami.

Tambah pula sistem pencegahan “berfasa” – seperti PKP, PKPB, PKPP, dan lain-lain – yang berdasarkan lokasi, sesiapa yang “terkandas” dalam negeri atau daerah sendiri akan rasa terperuk, dan bagi sesetengah pihak lain, murung.

Amat penting bagi pembaca diluar sana untuk maintain rutin harian agar tidak hilang keruan, terutamanya kebersihan diri. Antara rutin-rutin kebersihan diri yang penting adalah kebersihan oral. Sudah pasti kita tidak mahu berasak-asak ke klinik gigi ketika pandemic ni kan?

Mungkin anda bertanya-tanya andainya ada masalah gigi ketika pandemik ni?
Ada ke klinik gigi buka? , klinik gigi buka hari Ahad ?, klinik gigi buka waktu malam ke?

Rileks! , bertenang dulu. Semua sektor essential sudah pasti beroperasi demi untuk memberikan perkhidmatan kesihatan kepada rakyat walau ketika Perintah Kawalan Pergerakan.

Berdasarkan pengalaman saya sendiri, hampir semua klinik pergigian di Melaka khususnya, mempunyai procedure sama dan simple bagi memudahkan pesakit mendapatkan rawatan pergigian.

Klinik Pergigian Sharlindah contohnya menyarankan 3 langkah mudah ini :

  1. Pastikan anda sihat dan dalam keadaan yang baik. ( Ini Penting )
    Jika ada tanda-tanda jangkitan Covid, dapatkan rawatan dengan segera di hospital yang terdekat.
  2. Hubungi klinik melalui semua cabang komunikasi yang KPS sediakan cth, facebook, instagram, whatsapp, laman web (Online Appointment) atau terus call klinik.
  3. Dapatkan surat kebenaran mendapatkan rawatan (jika perlu) dan patuhi SOP ketika hadir ke klinik.

Nombor hotline, masa, dan kawasannya:

  1. Bukit Baru
  • Nombor: 062869177
  • Masa: Isnin-Jumaat: 9.00 pagi – 9.00 malam, Ahad: 9.00 pagi – 3.00 petang
  1. MITC (Ayer Keroh)
  • Nombor: 062310283
  • Masa: Isnin-Sabtu: 9.00 pagi – 6.00 petang, Ahad: 9.00 pagi – 3.00 petang
  • Waktu Rehat: 12.00 tengahari – 1.00 petang
  1. Alor Gajah
  • Nombor: 065561318
  • Masa: Isnin-Sabtu: 9.00 pagi – 6.00 petang, Ahad: Cuti
  1. Bukit Beruang
  • Nombor: 062930989
  • Masa: Isnin-Sabtu: 9.00 pagi – 6.00 petang, Ahad: Cuti

Kurangkan risiko sebaran virus di tempat sesak, buatlah temujanji awal dan pilih lah cawangan klinik yang terdekat dengan anda. Jaga diri dan keluarga.

Scroll to Top