fbpx

Tidak Perlu Panik: Apa yang Perlu Anda Ketahui Selepas Scaling Gigi

Ini Sebab Kenapa Memberus Gigi Setiap Hari Sahaja, Tidak Mencukupi

by Sharlindah Dental | Feb 26, 2020

Kenapa Perlu Cuci Gigi (Scaling)


Rawatan cuci gigi aka scaling adalah bertujuan untuk membuang karang-karang gigi dan juga boleh membuang stain (tanda kotor) pada gigi disebabkan rokok, teh, kopi, milo dan sebagainya.

TETAPI bagi mereka yang merokok, amatlah sukar untuk membuang stain rokok (nikotin) tanpa menggunakan alatan khas pencucian gigi.

Dan sekiranya anda ialaah heavy smoker, stain tersebut akan mula melekat semula (sedikit demi sedikit) walaupun selepas gigi di cuci.

Semasa dan selepas pencucian gigi, anda juga tidak perlu takut sekiranya gusi anda berdarah. Ini adalah normal untuk mereka yang mengalami masalah gusi.

Karang gigi akan menyebabkan gusi senang berdarah. Sebab itu semasa menberus gigi atau makan, gusi anda berdarah dan kadangkala berdarah walaupun tidak disentuh.

Selepas gigi di cuci, anda juga akan berasa satu kelainan sekiranya anda sentuh permukaan belakang gigi dengan lidah, biasanya terasa seperti ada ruang. 

Ini adalah normal kerana bila karang sudah dibuang, anda akan merasa lekukan gigi asal yang sebelum ini ditutupi oleh karang. jangan risau okey!

Alat pencucian aka scaler tidak menghakis gigi seperti yang diperkatakan kerana hanya menggunakan getaran (vibration) untuk membuang karang gigi. Jadi gigi tak akan menjadi nipis.

Hubungi kami untuk temujanji perundingan anda.

Terus call mana-mana klinik KPS berhampiran anda !

MITC : 06-231 0283
Alor Gajah : 06-556 1318
Bukit Baru : 06-286 9177
Bukit Beruang MYGIGI 0123155037

Izinkan kami membantu anda! Book Appointment anda Sekarang!
Klik je

Scroll to Top